De perfecte marketing mix maken voor je bouw bedrijf
Als bouwbedrijf heb je het tegenwoordig waarschijnlijk druk genoeg. Maar ook daar is met de juiste marketing strategie veel winst te behalen. Zo kun je er met de juiste marketingmix (de 4P’s) goed op aansturen om de gewenste projecten naar je te te halen.
Het klassieke begrip in marketing? De marketing mix natuurlijk. Deze uitdrukking gaat al tientallen jaren mee en vaak slaat het op de klassieke 4 P’s uit de marketing: product, prijs, plaats en promotie. De 4 P’s mogen vandaag de dag dan een beetje gedateerd zijn, ze behoren nog steeds tot de basiskennis van elke marketeer. Wij zetten de belangrijkste zaken even voor je op een rijtje.
Het klassieke begrip in marketing? De marketing mix natuurlijk. Deze uitdrukking gaat al tientallen jaren mee en vaak slaat het op de klassieke 4 P’s uit de marketing: product, prijs, plaats en promotie. De 4 P’s mogen vandaag de dag dan een beetje gedateerd zijn, ze behoren nog steeds tot de basiskennis van elke marketeer. Wij zetten de belangrijkste zaken even voor je op een rijtje.
De basis van marketing
Product, prijs, promotie en plaats behoren tot de fundamenten van je marketingstrategie. Door met de 4 P’s aan de slag te gaan positioneer je je product of dienst en geef je het lading. Het maakt duidelijk wat je gaat verkopen, tegen welke prijs en waar en hoe je het in de markt gaat zetten. Deze marketing mix werd ontwikkeld door McCarthy en dateert al uit 1960. We moeten je waarschijnlijk niet vertellen dat het marketinglandschap ondertussen wel wat gewijzigd is. Ondanks alles en heel wat updates aan de 4 P’s, staan ze nog steeds als een huis.
De 4 P’s in een notendop
- Product
Heb je geen product of dienst, dan valt er uiteraard weinig in de markt te zetten. Hier bepaal je in welke behoeften van de klant je gaat voorzien en wat de – bij voorkeur onderscheidende – eigenschappen van je product zijn. Weet dat het begrip ruimer gaat dan het kernproduct zelf en dat ook factoren als branding, verpakking, kwaliteit en extra’s een rol spelen. - Prijs
De prijs van je product bepaalt grotendeels hoe het wordt gepercipieerd. Duur staat daarbij voor kwaliteit. Er zijn verschillende manieren om tot een prijs te komen. Je kunt je prijs baseren op de effectieve kosten, rekening houden met de concurrentie of inschatten wat de klant bereid is te betalen. Verder zijn er ook nog een aantal prijstactieken die je in overweging kunt nemen. Denk maar aan een lage introductieprijs om gelijk marktaandeel te veroveren, premium pricing of een gratis proefperiode. Stuk voor stuk elementen in de marketing mix waar je mee kunt gaan variëren. - Promotie
Via promotie ga je communiceren met je klant. Dit kan nog altijd via tv- of radiospots, maar net zo goed via nieuwsbrieven, social media en allerhande (nieuwe) digitale kanalen. Door promotie te voeren kom je in the picture en creëer je naamsbekendheid. - Plaats
In deze stap van de marketing mix ga je bepalen waar je product verkocht wordt. Dit kan bijvoorbeeld in een speciaalzaak zijn, maar net zo goed in een eigen webshop.
Aan de slag met de 4 P’s van de marketing mix?
Meer weten over het nut van een marketing mix en hoe je met de verschillende factoren kunt spelen om tot een optimaal resultaat te komen? Op https://marketing-en-management.nl/
vind je alle gewenste informatie en heeft de marketing mix geen geheimen meer voor je.